Spółdzielnia Uczniowska "Drops"
Spółdzielnie uczniowskie funkcjonują w Polsce od 1900 roku. Są doskonałym sposobem na kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród nawet najmłodszych uczniów. W przeciwieństwie do teoretycznych zajęć z przedsiębiorczości, spółdzielczość uczniowska jest doskonałą formą nauki, poprzez zabawę i bezpośrednie działanie.Przedmiotem działania spółdzielni uczniowskich jest m.in.: kupowanie, wyrabianie, przetwarzanie oraz sprzedaż na terenie szkoły artykułów: służących zaspokajaniu potrzeb uczniów i pracowników szkoły, propagowanie idei i zasad spółdzielczych w środowisku szkolnym i lokalnym, współorganizowanie imprez kulturalnych, turystycznych i sportowych z udziałem uczniów szkoły.
Spółdzielnia Uczniowska ,,DROPS” funkcjonująca w Publicznej Szkole Podstawowej w Kobielach Wielkich działa około 20 lat. Spółdzielnia jest organizacją uczniów prowadzoną pod opieką nauczyciela - opiekuna. Spółdzielnia zrzesza wszystkich uczniów i współdziała z innymi organizacjami działającymi na terenie szkoły. Statut Spółdzielni Uczniowskiej jest głównym dokumentem regulującym pracę spółdzielni.
OPIEKUNOWIE SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKIEJ W ROKU SZKOLNYM 2017/2018:
Anna Nierubiszewska
Halina Gawlik
Jolanta Nowicka
ZARZĄD SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKIEJ W BIEŻĄCYM ROKU
Kinga Pikiel kl. VI
Marta Ścisłowska kl. VI
Piotr Szyler kl. VII
CELE GŁÓWNE:
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania i gospodarowania,
- rozwijanie zainteresowań uczniów handlem i działalnością na rzecz szkoły i uczniów,
- wdrażanie uczniów do systematycznej pracy, rzetelności i odpowiedzialności,
- wyrabianie szacunku do pieniądza,
- wyrabianie nawyku oszczędzania i racjonalnego gospodarowania uzyskanymi przychodami.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie nawyków gospodarności oraz umiejętności zespołowego działania i gospodarowania w procesie wychowania,
- rozwijanie nawyku oszczędzania oraz właściwego i planowego gospodarowania funduszami,
- organizowanie wzajemnej pomocy i zaspokajanie potrzeb członków,
- kształcenie obowiązkowości i uczciwości w rozliczeniach finansowych,
- kształtowanie kulturalnych nawyków w stosunku do kupujących,
- współdziałanie z innymi organizacjami działającymi na terenie szkoły,
- finansowanie niektórych przedsięwzięć na terenie szkoły.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
W realizacji założonych celów ważną rolę odgrywa współpraca opiekunów sklepiku szkolnego z uczniami odpowiedzialnymi za jego działalność. Polega ona na:
- omówieniu i akceptacji ustalonego regulaminu pracy sklepiku,
- codziennym i cotygodniowym podliczaniu utargu,
- planowaniu zamówień,
- półrocznych inwentaryzacjach,
- cotygodniowym porządkowaniu miejsca pracy.
METODY I FORMY PRACY:
- działania indywidualne,
- działania zespołowe.
Sklepik szkolny jest czynny od poniedziałku do piątku na wszystkich przerwach śródlekcyjnych oraz na imprezach szkolnych.
ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
- znajomość reguł i mechanizmów funkcjonujących w handlu,
- swobodne operowanie podstawowymi terminami i pojęciami związanymi z ekonomią oraz handlem,
- bezinteresowne działanie na rzecz innych,
- umiejętność prowadzenia działalności handlowej,
- samodzielność w myśleniu, działaniu, ocenie,
- odpowiedzialność, rzetelność, obowiązkowość,
- gotowość do współpracy i współdziałania,
- poczucie własnej wartości i przydatności dla społeczeństwa szkolnego.
PROCEDURA EWALUACJI
Pod koniec każdego półrocza dokonywana jest inwentaryzacja, która ma na celu sprawdzenie efektywności pracy uczniów, ich rzetelności i uczciwości.
---------- ♦ --------- ♦ --------
Plan pracy Spółdzielni Uczniowskiej ,,Drops” na rok 2017/2018.